Setiap saat dalam hidup adalah ibarat gambar yang belum pernah terlihat, dan gambar yang tidak akan terlihat lagi. . . . . So! Enj0y ur life & make it a Sweet Moment to remember. . . .



Wednesday, 26 December 2012

Tujuh kejutan gembira untuk dinantikan ketika anak anda membesar...



1. Anak anda akan berkata "Saya sayangkan anda".


2. Anak anda akan menjadi terlalu besar untuk diriba.


3. Anak anda mahukan masa untuk bersendirian.

alone, baby, child, childhood, children, color

4. Anak anda akan mengajar anda satu atau dua perkara.


5. Anak anda akan menyakiti hati anda.


6. Anak anda akan menunjukkan keberanian yang sebenar.



7. Anak anda akan membuatkan anda menjadi seorang yang lebih baik.




W.o.r.d.l.e.s.s W.e.d.n.e.s.d.a.y # 4

There's nothing more important than F.A.M.I.L.Y :)






Thursday, 20 December 2012

Jack and The Beanstalk...



Once upon a time there was a boy called Jack. He lived with his 
mother. They were very poor. All they had was a cow. 

One morning, Jack’s mother told Jack to take their cow to 
market and sell her. On the way, Jack met a man. He gave Jack 
some magic beans for the cow. 

Jack took the beans and went back home. When Jack’s mother 
saw the beans she was very angry. She threw the beans out of 
the window. 

The next morning, Jack looked out of the window. There was a 
giant beanstalk. He went outside and started to climb the 
beanstalk. 



He climbed up to the sky through the clouds. Jack saw a beautiful castle. He went inside. 


Jack heard a voice. “Fee, Fi, Fo, Fum!” Jack ran into a cupboard. 

An enormous giant came into the room and sat down. On the 
table there was a hen and a golden harp. 

“Lay!” said the giant. The hen laid an egg. It was made of gold. 

“Sing!” said the giant. The harp began to sing. Soon the giant was asleep. 

Jack jumped out of the cupboard. He took the hen and the harp. Suddenly, the harp sang, “Help, master!” 

The giant woke up and shouted, “Fee, Fi, Fo, Fum!” Jack ran and started climbing down the beanstalk. The giant came down after him. 

Jack shouted, “Mother, help!” Jack’s mother took an axe and chopped down the beanstalk. 

The giant fell and crashed to the ground. Nobody ever saw him again. 

With the golden eggs and the magic harp, Jack and his mother lived happily ever after.. :)


Gigi Anak Baru Tumbuh??


Pertumbuhan gigi?? :) 


Pertumbuhan gigi bukan suatu tahap perkembangan yang dicapai oleh bayi sekaligus. Peralihan dari senyuman bergusi ke sebuah mulut penuh dengan gigi adalah perjalanan yang akan mengambil masa tiga tahun pertama anak anda.

Perjalanan itu bermula dari dalam rahim lagi. Ketika anda mengandung, kudup gigi bayi anda telah berkembang. Ini ialah asas bagi gigi bayi (juga dikenali sebagai gigi susu). Kudup-kudup itu akan menembusi permukaan gusi di antara usia tiga bulan dan 12 bulan.

Kemunculan gigi pertama adalah tanda yang menunjukkan bayi anda sedang membesar. Anda biasanya akan melihat gigi pertamanya pada sekitar usia enam bulan. Ketika ini jugalah biasanya diet si kecil mula merangkumi makanan pejal.

Apabila dia mencapai usia tiga tahun, dia sudah ada mulut yang dipenuhi gigi yang dia boleh berus (dengan sedikit bantuan daripada anda) – satu langkah asas ke alam penjagaan diri.

Bila ia berkembang???

Satu daripada 2,000 bayi dilahirkan dengan sebatang gigi atau dua! Tetapi majoriti bayi tumbuh gigi pertama mereka pada usia enam atau tujuh bulan. Bagi bayi yang cepat tumbuh gigi, puncak putih (biasanya gigi kacip atau insisor tengah yang terletak di rahang bawah) akan muncul seawal bulan ketiga, sementara bayi yang lambat pertumbuhan gigi mungkin perlu tunggu sehingga dia berusia hampir setahun.

Gigi yang terakhir (gigi geraham kedua, terdapat di bahagian dalam rahang atas dan bawah) biasanya sudah tumbuh menjelang tahun kedua.

Pada usia tiga tahun, anak anda sepatutnya sudah memiliki set lengkap 20 gigi bayi.. :)

Read more: Baby Center

Monday, 17 December 2012

Renungan bersama...


1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

Sabda Rasulullah s.a.w. :-

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4) Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5) Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6) Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7) Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8) Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9) Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10) Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11) Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12) Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13) Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14) Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15) Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16) Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17) Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18) Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19) Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

20) Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21) Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22) Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.
“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”

Wednesday, 5 December 2012

3D & 4D Scan Little Boy

Harap sangat2 aku blh bt scan 3d & 4d ni nt kalaw aku preggy lg... hahahaha
berangan... sbnaqnya aku rasa cm xdan nak tgk aleesya jd baby, sat ja dia dah bertukaq jadi kanak-kanak plak... Hurmmm... Ai, nak preggy lg ka??? Kihkihkih... 

video

Bestnya dapat tgk baby dalam per0t d0k gerak2 cmnie....

video

Aku bukan xmaw jd mak buy0ng lg, best2 sngat2... SERIUS BEST!! time pantang lagi la best! Smua org layan cm princess... Kikiki.. Bajet mcm aku cinderella... :) Huhuhu... Best! tp aku malaih ar tang nak kena b'jaga malam... Hahaha... Xtaw ar bila nak preggy lg.. rasa cm tak0t aleesya xcukup kasih sayang pn ada.. 


TQ Ruby Ed0ra a.k.a Rabiatun Hasni sbb sudi share dgn aku...
Sob s0b s0b... :'( terharu...

Tuesday, 4 December 2012

Aleesya Yang Steady.




Kikiki.... Bajet cun xsangga dah... 
isap puting plak...
sep0il ar adek nih.... 
bangun tid0q awai, mandi kemain lagi siap2...
lepas teman kami smyang subuh dia d0k wat manja...
rupa2nya nak b0dek papa ajak pegi bekpes dkt Mekdi... 

Sunday, 11 November 2012

Sang Arnab dan Sang Kura-kura

Cerita pendek... :)

Sang Arnab  seekor  haiwan  yang  sombong.

Dia  selalu mengejek Sang Kura-kura kerana Sang Kura-kura berjalan  lambat.

Sang Kura-kura  amat marah.

Lalu sang Sang Kura-kura  mencabar  Sang Arnab berlari.

Sang Arnab berasa geli hati kerana Sang Kura-kura yang kecil serta berjalan lambat itu mengajaknya berlumba lari.

Sang Arnab menerima cabaran Sang Kura-kura.

Pada waktu pertandingan Sang Arnab berlari laju sementara Sang Kura-kura berlari secepat mungkin .

Di persimpangan jalan Sang Arnab terjumpa kebun lobak .

Sang Arnab makan sehingga kenyang.

Oleh kerana terlalu penat ,Sang Arnab pun tertidur.

Sang Kura-kura ternampak Sang Arnab sedang tidur.

Sang Kura-kura pun berjalan perlahan-lahan supaya Sang Arnab tidak terjaga.

Apabila  Sang Arnab  bangun  Sang Kura-kura telah menang.

user posted image


Sang Arnab berasa sangat malu lalu dia pun meminta maaf kepada Sang Kura-kura.

Sejak peristiwa itu Sang Arnab pun menjadi kawan baik Sang Kura-kura.



Wednesday, 24 October 2012

W.o.r.d.l.e.s.s W.e.d.n.e.s.d.a.y # 3


Maafkan ibu nakkk.... 

Bukan ibu xmampu beri kamu makanan.... 
tapi kamu..... 


# hehehe... s0ry syg... m0mmy sibuk d0k snap pic diri sendiri smp lupa nak tgk adekk


Tuesday, 23 October 2012

Waktu Mustajab Untuk Nasihat Anak..


Sembilan waktu mustajab untuk ibu bapa nasihat anak walaupun hanya untuk seminit :

1 Sebelum anak tidur.
2 Ketika anak sedang tidur (bisikkan di telinga).
3 Selepas anak bangun tidur.
4 Selepas anak mandi.
5 Selepas anak solat.
6 Selepas anak membaca al-Quran.
7 Selepas anak berdoa.
8 Selepas anak beriadah.
9 Ketika emosi anak terangsang (contohnya selepas memarahi anak).

Ayat al-Quran yang digalakkan untuk diamalkan :

Surah al-Baqarah 
(apabila dibaca pada satu malam, selama tiga malam syaitan tidak masuk ke dalam rumah).

Surah al-Nahl, ayat 97 
(amalan untuk mencapai kebahagiaan). 
Firman Allah yang bermaksud: “Sesiapa yang beramal salih, daripada lelaki atau wanita, sedangkan dia beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkannya dengan kehidupan yang baik dan sesungguhnya Kami akan membalas mereka, dengan memberikan pahala yang lebih baik daripada apa yang mereka kerjakan.”

Ayat akhir surah at-Taubah 
(baca 7 kali selepas solat fardu untuk mengharap pertolongan Allah). 
Firman Allah yang bermaksud: “Jika mereka berpaling, maka katakanlah (wahai Muhammad): Cukuplah Allah bagiku (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia. Kepada-Nya aku berserah diri dan Dialah yang memiliki ‘Arasy yang agung.”

Wallahualam.

♥ Share untuk manfaat bersama ♥


Wednesday, 26 September 2012

Anak Aset ke SYURGA atau NERAKA??



Sedihnya dgr ceramah ustaz don nie.... 
Kita semua xpernah serius dalam hal yang pasti macam ni...
Semoga masih ada kesempatan utk belajar... 

Bak kata Ustaz Don : nabi cakap :
" Kalaw kita pasti besok kiamat, ada benih dalam tangan, tanam dulu benih tu"
Nabi xpernah ajaq kita terlambat.... Jangan xbuat lansung...


Wednesday, 19 September 2012

Tak Sanggup Nak Makan...

Huk Alohhh......Comeynye laaa bebe ni tid0.... 

xsanggup aku nk makan nasi goreng pataya ni….

Sape sanggup nak makan nasi goreng pattaya yg sech0mel nie??? 


Khasiat Bayam


Lagi sayur febret Aleesya skg... :)

Wat sayur air je bagi daun tu lembut.. Suka sngat dia makan sayur skg... :D
Dah start cari  En. Wiki wiki... hehehehe



Bayam kaya dengan zat mineral seperti kalsium, zat besi & kalium. Bayam turut kaya dengan sumber vitamin C dan beta karotena.

Bayam dipercayai memberi khasiat kepada kanak-kanak, ibu yang menyusu dan pesakit yang menghidap demam panas, kurang darah, mengalami pendarahan dan mereka yang menghadapi masalah ginjal. Bayam tua yang direbus dan diminum dapat membaiki kualiti penglihatan dan memperkuatkan fungsi hati. 

Pandai Aleesya pilih sayur... Alhamdulillah.. nak pulak dia makan sayur2 bagai... dulu time preggy aku suka makan sayur ke ehh???


Khasiat Sayur Sawi


Febret sayur Aleesya skg :-  Sayur berdaun hijau :




Bagus sangat la kalaw dia suka makan sayur kannnn....J0m tgk apa kelebihan makan sayur sawi!!

Sawi boleh dimakan bagi merawat penyakit sembelit, buasir, pencernaan bermasalah, kegemukan, dan tekanan darah tinggi. Ia juga boleh dimakan bagi meningkatkan selera makan, mendapat kesan awet muda dan sebagai antioksidan.

Haaa.... kan bagus tu...


Friday, 14 September 2012

Bintik-bintik Merah d0t d0t d0t...


Siannya dekat aleesya badan dia merah2.... 
Mak mertua ckp dia kena demam sekam... 
demam yg seangkatan dgn chiken p0x!
tp ni jenis yang paling kecik skali.... 
kena tunggu biji2 merah mcm ruam tu turun sampai kaki
lepas tu baru la demam dia nak kebah..... 
Wahhh... skg dah 3 hari...
Baru merah dekat tengah belakang... sian dia..d0k garu2...
Sabar ye sayang ibu....


Wednesday, 12 September 2012

Muka Aleesya.....


Huhuhu..... Bagun pagi dengan cerianya... senyum... ketawa....
Good morning kesayangan ibu..... Tersentap jantung ibu bila buka lampu!
Muka adek BENGKAK! MERAH! dah macam udang kena bakar!
Pegi pegang, panas muka adek! Panas badan adek! Anak ibuuuuuu......

Tengahari call at0k adek.... at0k cakap badan adek makin panas
Xnak minum susu.... makan buah pear je sebelah, nasi skit je
Risaunya..... Cepatla pukul 4.30 ptg..... Nak sngt ibu cuti tp nak buat cmne..
Dah cukup2 je cuti ibu utk plan kita hjung tahun nt....
Sedihnya....

Pagi tadi adek peluk ibu erat2... xnak lepas ibu....
Ibu kena pergi kerja la sayang.... :'(
Adek baek2 dduk dngn at0k taw sayang....
Sedihnya nak tinggal anak ibu, tambah2 bila demam.

Sunday, 9 September 2012

Fakta Pemakanan Ilmuan Islam....


Semua benda ni senang nak dapat dekat mana-mana kedai... So, xde alasan lagi...!! Jom!!



1) Madu 
- Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktiraf ia ‘shifa’ iaitu penyembuh penyakit. Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit dan boleh menghindarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat. Ia perlu diambil dua sudu teh (gunakan sudu plastik) pada waktu pagi dan malam.




2) Kismis 
- Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Adab memakannya ialah dengan mengadap Kiblat, membaca Bismillah dan selawat tiga kali diikuti doa penerang hati. Ia perlu dimakan seperti memakan gula-gula kerana dikatakan tidak berkesan jika dikunyah dan diambil satu persatu sebanyak 21 biji setiap hari.


sumber : sini


3) Susu segar 
- Susu berguna untuk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semula jadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri - biri dan lembu yang segar. Ia diminum segelas pada sebelah pagi dan malam.



4) Telur 
- Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya. Ahli - ahli kesihatan mengakui ia adalah makanan yang lengkap dan berkhasiat. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.




5) Halia 
- Ia sangat mujarab untuk menghindar masalah lupa. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halwa. Halwa ialah halia yang dijadikan Dimakan sedikit saja pada waktu pagi.
6) Buah Delima - Mujarab untuk penerang hati seperti sabda Nabi Muhammad SAW: “Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.”

Credit goes to : CikLinn

Saturday, 8 September 2012

Doa Untuk Anak....



Aku sedang mencuba utk jadi ibu yang terbaik untuk anak aku.... & Isteri yang plg baek!! :)

Belajar sikit-sikit lama2 nanti pandai la kannnn... :D

Antara doa-doa yang boleh di amalkan..



a) Baca Fatihah (1 kali)

b) Baca Ayat Kursi (1 kali)

c) Baca Surah al-Insyirah (1 kali)




d) Baca Surah Toha 1-5 (1 kali)ayat



Kemudian hembuskan diubun-ubun anak niatkan agar anak menjadi anak yang soleh, cemerlang, lembut hati, rajin belajar rajin solat dan lain-lain.


atau

Baca Surah al-Fatihah,surah Taha ayat 1 sehingga 5,diikuti doa Nabi Daud sebanyak 3 kali.Doanya,”Ya Allah,lembutkanlah hati anakku(sebut namanya),seperti mana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi.(sebut namanya).”Kemudian hembuskan pada makanan dan minuman.Kalau anak masih menyusu,hembuskan pada susu.
atau
Ketika memasak,sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa ayat 200 dari Surah Ali Imran yang bermaksud:”Wahai orang yang beriman!Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu,dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.”



Diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir’Ya Hayyu,Ya Qayyum,Ya Latiff dan Ya Rahman’berulang-ulang.



INFO: Tip untuk ibu bapa

Sebaik kandungan mencecah empat bulan, ibu digalakkan baca surah al-Fatihah, ayat Kursi dan surah al-Inshirah. Surah Fatihah adalah ibu al-Quran, ayat Kursi bertujuan menghalau gangguan syaitan manakala surat al-Inshirah untuk melapangkan hati dan fikiran.
Selepas bersalin, baca surah berkenaan ketika menyusukan anak dan dihembuskan di kepala. Ia boleh diteruskan sehingga anak cukup umur.
Waktu ketika anak antara sedar dan tidak. Rebut peluang bisikkan kata-kata nasihat, pujian dan pesanan. Ambil masa seminit, dua untuk membacakan doa sambil mengusap kepala mereka selain memberikan nasihat.
Doakan kejayaan anak, rakan anak mereka, anak rakan dan jiran.

Credit goes to : CikLinn

Tuesday, 4 September 2012

Anak Ibu... Ibu Perlukan Kamu..




Mak : Tahu tak kenapa mak sayang sangat kamu?
Anak : Sebab saya anak mak kan?
Mak : Tapi ada alasan yang lebih hebat daripada itu..
Anak : Apa tu mak?
Mak : Kerana boleh jadi kamu lah penyelamat ibu di kubur nanti andai malaikat sedang mahu memalu dan memukul jasad ibu nanti..

Anak : Mak! Janganlah ckp macam tu...
Mak : Jadi anak soleh ye..mak perlukan doamu di sana nak.


Monday, 3 September 2012

POSITIVE PARENTING - DYSLEXIA

 

Kenapa tiba2 aku berminat nak taw pasal dsylexia?? Errr... Sebab nampak menarik perkataan dia... Kebetulan aku dapat satu surat pasal jemputan kursus MENGENALI PSIKOLOGI PERKEMBANGAN DAN PEMBELAJARAN KANAK-KANAK DYSLEXIA dekat Pusat Jagaan Dyslexia Ampang KL. Tertarik pulak aku nak tanya pakcik google pasal benda nih.... :)

Sharing some info yg aku dah godek2... :D

Perkataan “disleksia” (dyslexia) adalah hasil gabuangan dua perkataan Greek iaitu “Dys” yang bermaksud kesukaran dan “Lexis” bermaksud perkataan atau dengan kata lain, kesukaran menggunakan perkataan. Istilah ‘buta huruf’ juga digunakan untuk kategori ini. Seorang Profesor Berlin pada tahun 1887, merangkap seorang pakar perubatan dan ‘ophalomotologist’ telah memperkenalkan perkataan ‘Disleksia’ (Hammond dan Hugges, 1996:3)“Disleksia ialah satu ‘Disorder’ dalam kanak-kanak yang telah terima Pendidikan Biasa, tidak memperolehi kemahiran bahasa, bacaan, menulis dan ejaan yang setaraf intelek” (World Federation Of Neurology, 1968) Selain itu terdapat juga beberapa perkataan lain yang berkaitan dengan Disleksia, diantaranya ialah:
  • Dyscalculia (Diskalkulia) iaitu seorang disleksia yang bermasalah dalam pengiraan ataupun matematik
  • Dysgraphia (Disgrafia) iaitu seorang disleksis yang bermasalah dalam bahasa
  • Dyspraxia (Dispraksia) iaitu seorang disleksis yang bermasalah dalam ko-ordinasi moto-mata-tangan
APA ITU DISLEKSIA?

Disleksia adalah satu masalah pembelajaran iaitu kesukaran mengenal huruf, membaca, menulis, mendengar dan bercakap disebalik pengajaran yang cukup dan peluang budaya yang sempurna. Sebenarnya masalah ini bukanlah satu penyakit dan ia tidak memerlukan ubat untuk mengubatinya, sebaliknya dengan program pendidikan yang sesuai masalah ini dapat dikurangkan. Disleksia juga bukan disebabkan kecerdasan yang lemah serta penglihatan tetapi seseorang disleksia tidak mengecam sesuatu dalam keadaan terbalik. Ternyata sekali disleksia menghuraikan sesuatu kelainan dalam otak, selalunya ia adalah pemberian Tuhan yang terus berkembang dalam diri seseorang dengan cara yang berlainan.



SIAPA YANG MENGALAMI DISLEKSIA?

Disleksia melibatkan orang dari pelbagai latar belakang tanpa mengira umur, jantina atau bangsa. Disleksia biasanya boleh diperturunkan daripada ibu bapa kepada kanak-kanak.
Jenis-jenis Disleksia
Disleksia boleh dikategorikan kepada tiga bahagian iaitu :
Disleksia visual (penglihatan)

Kesukaran utama yang dihadapi ialah untuk mengigat dan mengenal abjad serta konfugirasi perkataan. Simbol-simbol perkataan yang dicetak juga sukar untuk diterjemahkan. Kemungkinan untuk melihat abjad-abjad tertentu atau sebahagian perkataan adalah secara terbalik

Disleksia auditori (pendengaran)
Kesukaran untuk mengingat bunyi abjad, menganalisis bunyi mengikut suku kata perkataan dan menyusun atau menggabungkan suku kata bagi menyembunyikan perkataan. Bunyi percakapan yang tuturkan secara halus juga tidak dapat dibezakan. Masalah untuk membezakan bunyi vokal dengan konsonan juga dihadapi oleh disleksia auditori

Disleksia visual-auditori

Kesukaran mambaca yang amat teruk dan ini disebabkan oleh kelemahan untuk memproses tulisan secara visual dan audio


PUNCA-PUNCA DISLEKSIA
Mengikut Mercer, 1997; Hammond dan Hughes, 1996 dan Spaafford dan Grosser,1996, antara punca-punca disleksia ialah;
Keturunan atau genetik
Kebanyakan kes, terdapat beberapa ahli keluarga yang mengalami masalah-masalah yang sama. Kemungkinan punca ini boleh diwarisi yang membezakan adalah darjah keterukannya. Terdapat kajian yang dijalankan telah membuktikan disleksia desebabkan oleh kromosom 15, 1 dan 16 yang boleh diperturunkan secara turun-temurun

Biologi
Sejarah kanak-kanak disleksia biasanya adalah semasa dilahirkan tidak cukup bulan, kekurangan oksigen semasa dilahirkan atau kelahiran yang amat sukar. Faktor-faktor ini menjadi punca kelambatan atau ketidaksempurnaan perkembangan. Sebahagian daripada kerosakan otak yang menyebabkan kanak-kanak ini mengalami masalah belajar dan kerosalan ini minimum

Kematangan 

Terdapat kanak-kanak yang lambat perkembangannya pada bahagian tertentu dalam sisitem saraf. Pada kebiasannya kanak-kanak lelaki lambat matang daripada kanak-kanak permepuan. Kelewatan kematangan pada kank-kanak merupakan salah satu kemungkinan punca disleksia 





CIRI-CIRI DISLEKSIA

Kanak-kanak pra-sekolah :
- Kemahiran bertutur yang lambat dan sukar memahami arahan
- Suka mengganti perkataan dan hiperaktif

- Kemahiran motor kasar dan motor halus yang lemah

- Seringkali terlupa nama benda-benda atau pelajaran yang dipelajari

- Tidak merangkak semasa bayi

- Suka mendengar bacaan tetapi tidak berminat membaca sendiri

- Sifat ingin tahu tinggi, berminat terhadap pekara baru dan suka bertanya banyak soalan


Kanak-Kanak Sekolah Rendah :

6 hingga 9 tahun

- Kemahiran membaca, menulis dan mengeja yang lemah dan suka menterbalikkan perkataan, huruf dan nombor

- Menggunakan jari untuk mengira dan membaca

- Keliru dengan kiri dan kanan

- Tulisan cermin atau terbalik



9 hingga 12 tahun

- Kesilapan membaca, mengeja dan lemah dalam kefahaman

- Mengambil masa yang panjang untuk menyiapkan latihan

- Kesukaran menyalin maklumat dipapan putih atau buku teks

- Sukar mengikuti arahan lisan yang panjang
- Kelihatan tidak terurus semasa berada dirumah atau sekolah
- Kurang keyakinan dan menghadapi masalah tekanan jiwa Sekolah Menengah :
- Kesukaran membaca dan terkeliru dengan perkataan dan ejaan yang tidak konsisten
- Kesukaran menulis karangan
- Keliru dengan nombor-nombor dan arahan oral
- Kesukaran mempelajari bahasa lain
- Lemah dalam kefahaman dan tidak mempunyai ramai kawan
- Jenis orang yang suka senyap
- Bercakap dengan nada yang kuat atau menjerit daripada konsisten
- Kurang kemahiran bersosial



MASALAH KANAK-KANAK YANG MENGHADAPI DISLEKSIA

Masalah utama yang dihadapi kanak-kanak disleksia kebanyakanya adalah dalam proses pembelajaran. Permasalahan ini boleh dikelaskan kepada:



Mengeja

Kelemahan mengeja akan menyebabkan kebolehan untuk menyampaikan pengetahuan yang diperolehi adalah terhad. Untuk tempoh jangka masa yang panjang kelemahan dalam proses mengeja akan memberi kesan terhadap kelemahan membaca. Timbulnya masalah ini adalah berpunca daripada masalah-masalah awalan seperti terdapatnya kekeliruan dalam mengenal pasti huruf-huruf seperti:

m – w y –g – j u – n m – n

c – e p – q h – n b – d

Terdapat juga kekeliruan dalam membunyikan huruf seperti
t – h f – v


Membaca

Kesukaran ini menghadkan kebolehan kanak-kanak untuk mendapatkan maklumat daripada rujukan-rujukan yang berkaitan. Secara langsung ianya akan membuat kanak-kank merasa rendah diri dan tidak berkeyakinan. Mereka censerung menterbalikkan perkataan seperti:

Batu – tuba

Gula – lagu

Selain itu mereka juga melakukan pembalikkan dalam ayat. Contohnya seperti berikut:
pada masa yang sama – dapa masa yang masa
Kekeliruan perkataan antara Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris. Contohnya seperti berikut :
Bahasa Inggeris dengan Bahasa Melayu

Jam – jem
cat – cat




Menulis

Kanak-kanak ini juga mengalami kesukaran untuk memindahkan maklumat ke atas kertas. Mereka juga mengalami kesukaran untuk memegang pensel dan tidak dapat menulis mengikut garisan yang disediakan. Kanak-kanak ini juga cenderung menulis perkataan yang pelik-pelik





Bercakap dan mendengar
Terdapat juga diatara mereka yang mengalami kesukaran untuk bertutur. Mereka juga kelihatan seperti tidak mendengar atau mempedulikkan. Hal ini berlaku disebabkan kelambatan dalam proses maklimat yang diperolehi. Mereka juga tidak melakukan atau menyusun sesuatu mengikut susunan.

Nombor

Kanak-kanak ini juga menghadapi kesukaran dalam pembelajaran yang berkaitan dengan matematik mental. Terdapat kekeliruan terhadap tanda dan simbol dan suka menterbalikkan nombor yang sama. Contohnya seperti berikut :

3 – 5 – 8

9 – 6


Masalah fizikal, pengurusan diri dan sosial

- Pakaian sentiasa tidak kemas tetapi tidak kotor dan pandai membutangkan baju, kidal dan pandai mengikat tali kasut

- Kelihatan berminat dalam pelajaran tetapi dilabel pemalas dan kelihatan bodoh

- Skop penglihatan yang terhad di mana keliru antara depan, belakang, kiri, kanan,, atas, bawah serta pengamatan yang lemah


LANGKAH-LANGKAH MENBANTU KANAK-KANAK DISLEKSIA
- Membawa berjumpa dengan pakar pisikologi pembelajaran atau psikologi klinikal pada peringkat awal bagi tujuan menaganinya
- Membantu kanak-kanak memahami bahawa walaupun dia mungkin berbeza dalam banyak hal tetapi tetap disayangi.
- Menambah dan menggalakkan sebarang kemahiran istimewa bakat atau kebolehan semulajadi
- Sentiasa sabar melayani karenah mereka yang mana biasanya kecewa dengan kegagalan yang berterusan.
- Membacakan cerita untuk anak-anak serta menjadi ahli persatuan sokongan ibu bapa
- Memberikan bantuan dan latihan pembelajaran sebelum memasuki tadika
- Mengamalkan suasan kasih sayang serta bersikap perihatin dalam mengekalkan suasana harmoni
- Membuat aktiviti berkeluarga serta memberi bimbingan dalam bidang akademik
- Memberi kebebasan yang terbatas serta nasihat untuk mengenal identiti sendiri
- Mengamalkan konsep diri diberi ganjaran atau pujian contohnya bagus, pandai

Sumber rujukan: Unit Pendidikan Khas SK Selayang Jaya



~~ aku pon ada anak kecik, jadi kena la jugak beware dengan benda2 macam ni.... Harap2 aleesya normal... xkena benda2 cm nie... Aminnnn...~~


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...