Setiap saat dalam hidup adalah ibarat gambar yang belum pernah terlihat, dan gambar yang tidak akan terlihat lagi. . . . . So! Enj0y ur life & make it a Sweet Moment to remember. . . .



Wednesday, 26 December 2012

Tujuh kejutan gembira untuk dinantikan ketika anak anda membesar...



1. Anak anda akan berkata "Saya sayangkan anda".


2. Anak anda akan menjadi terlalu besar untuk diriba.


3. Anak anda mahukan masa untuk bersendirian.

alone, baby, child, childhood, children, color

4. Anak anda akan mengajar anda satu atau dua perkara.


5. Anak anda akan menyakiti hati anda.


6. Anak anda akan menunjukkan keberanian yang sebenar.



7. Anak anda akan membuatkan anda menjadi seorang yang lebih baik.




W.o.r.d.l.e.s.s W.e.d.n.e.s.d.a.y # 4

There's nothing more important than F.A.M.I.L.Y :)






Thursday, 20 December 2012

Jack and The Beanstalk...



Once upon a time there was a boy called Jack. He lived with his 
mother. They were very poor. All they had was a cow. 

One morning, Jack’s mother told Jack to take their cow to 
market and sell her. On the way, Jack met a man. He gave Jack 
some magic beans for the cow. 

Jack took the beans and went back home. When Jack’s mother 
saw the beans she was very angry. She threw the beans out of 
the window. 

The next morning, Jack looked out of the window. There was a 
giant beanstalk. He went outside and started to climb the 
beanstalk. 



He climbed up to the sky through the clouds. Jack saw a beautiful castle. He went inside. 


Jack heard a voice. “Fee, Fi, Fo, Fum!” Jack ran into a cupboard. 

An enormous giant came into the room and sat down. On the 
table there was a hen and a golden harp. 

“Lay!” said the giant. The hen laid an egg. It was made of gold. 

“Sing!” said the giant. The harp began to sing. Soon the giant was asleep. 

Jack jumped out of the cupboard. He took the hen and the harp. Suddenly, the harp sang, “Help, master!” 

The giant woke up and shouted, “Fee, Fi, Fo, Fum!” Jack ran and started climbing down the beanstalk. The giant came down after him. 

Jack shouted, “Mother, help!” Jack’s mother took an axe and chopped down the beanstalk. 

The giant fell and crashed to the ground. Nobody ever saw him again. 

With the golden eggs and the magic harp, Jack and his mother lived happily ever after.. :)


Gigi Anak Baru Tumbuh??


Pertumbuhan gigi?? :) 


Pertumbuhan gigi bukan suatu tahap perkembangan yang dicapai oleh bayi sekaligus. Peralihan dari senyuman bergusi ke sebuah mulut penuh dengan gigi adalah perjalanan yang akan mengambil masa tiga tahun pertama anak anda.

Perjalanan itu bermula dari dalam rahim lagi. Ketika anda mengandung, kudup gigi bayi anda telah berkembang. Ini ialah asas bagi gigi bayi (juga dikenali sebagai gigi susu). Kudup-kudup itu akan menembusi permukaan gusi di antara usia tiga bulan dan 12 bulan.

Kemunculan gigi pertama adalah tanda yang menunjukkan bayi anda sedang membesar. Anda biasanya akan melihat gigi pertamanya pada sekitar usia enam bulan. Ketika ini jugalah biasanya diet si kecil mula merangkumi makanan pejal.

Apabila dia mencapai usia tiga tahun, dia sudah ada mulut yang dipenuhi gigi yang dia boleh berus (dengan sedikit bantuan daripada anda) – satu langkah asas ke alam penjagaan diri.

Bila ia berkembang???

Satu daripada 2,000 bayi dilahirkan dengan sebatang gigi atau dua! Tetapi majoriti bayi tumbuh gigi pertama mereka pada usia enam atau tujuh bulan. Bagi bayi yang cepat tumbuh gigi, puncak putih (biasanya gigi kacip atau insisor tengah yang terletak di rahang bawah) akan muncul seawal bulan ketiga, sementara bayi yang lambat pertumbuhan gigi mungkin perlu tunggu sehingga dia berusia hampir setahun.

Gigi yang terakhir (gigi geraham kedua, terdapat di bahagian dalam rahang atas dan bawah) biasanya sudah tumbuh menjelang tahun kedua.

Pada usia tiga tahun, anak anda sepatutnya sudah memiliki set lengkap 20 gigi bayi.. :)

Read more: Baby Center

Monday, 17 December 2012

Renungan bersama...


1) Jangan pukul anak dari lutut keatas

2) Jangan gunakan tangan/anggota tubuh kita utk memukul anak dengan tangan dan jangan sesekali menampar anak pakai tangan kita. nanti anak jadi bertambah degil dan nakal dan tak boleh control

3) Rotan/pukul anak di telapak kakinya . Secara saintifiknya ada kaitan dengan refleksologi dan merangsang ke bahagian otak

Sabda Rasulullah s.a.w. :-

“Berguraulah dengan anak kamu kala usianya satu hingga tujuh tahun. Berseronok dengan mereka, bergurau hingga naik atas belakang pun tak apa. Jika suka geletek, kejar atau usik anak asalkan hubungan rapat. Lepas tujuh hingga 14 tahun kita didik dan ajar, kalau salah pukullah dia (sebagai pengajaran)”

4) Mulakanlah hidup anak anda dengan nama panggilan yang baik. Nama panggilan yang kurang baik akan menyebabkan anak anda malu dan merasa rendah diri. (Dalam Islam sendiri nama panggilan yang baik adalah digalakkan).

5) Berikan anak anda pelukkan setiap hari (Kajian menunjukkan anak yang dipeluk setiap hari akan mempunyai kekuatan IQ yg lebih kuat daripada anak yang jarang dipeluk)

6) Pandanglah anak anda dengan pandangan kasih sayang (Pandangan ini akan membuatkan anak anda lebih yakin diri apabila berhadapan dengan persekitaran)

7) Berikan peneguhan setiap kali anak anda berbuat kebaikan (Berilah pujian, pelukkan, ciuman, hadiah ataupun sekurang-kurangnya senyuman untuk setiap kebaikan yang dilakukannya).

8) Janganlah mengharapkan anak anda yang belum matang itu melakukan sesuatu perbuatan baik secara berterusan, mereka hanya kanak-kanak yang sedang berkembang. Perkembangan mereka buatkan mereka ingin mengalami setiap perkaratermasuklah berbuat silap.

9) Apabila anda berhadapan dengan masalah kerja dan keluarga,pilihlah keluarga (Seorang penulis menyatakan anak-anak terus membesar. Masa itu terus berlalu dan tak akan kembali).

10) Di dalam membesarkan dan mendidik anak-anak, janganlah tuan/puan mengeluh. Keluhan akan membuatkan anak-anak merasakan diri mereka beban.

11) Dengarlah cerita anak anda, cerita itu tak akan dapat anda dengari lagi pada masa akan datang. Tunggu giliran anda untuk bercakap (Ini akan mengajar anak anda tentang giliran untuk bercakap)

12) Tenangkan anak anda setiap kali mereka memerlukannya.

13) Tunjukkan kepada anak anda bagaimana cara untuk menenangkan diri. Mereka akan menirunya.

14) Buatkan sedikit persediaan untuk anak-anak menyambut harijadinya. Sediakanlah hadiah harijadi yang unik walaupun harganya murah. Keunikan akan membuatkan anak anda belajar menghargai. (Anak2 yg dtg daripada persekitaran yang menghargai akan belajar menghargai orang lain).

15) Kemungkinan anak kita menerima pengajaran bukan pada kali pertama belajar. Mereka mungkin memerlukan kita mengajar mereka lebih daripada sekali.

16) Luangkanlah masa bersama anak anda diluar rumah, peganglah tangan anak-anak apabila anda berjalan dengan mereka. Mereka tentu akan merasa kepentingan kehadiran mereka dalam kehidupan anda suami isteri.

17) Dengarlah mimpi ngeri anak-anak anda. Mimpi ngeri mereka adalah begitu real dalam dunia mereka.

18) Hargailah permainan kesayangan anak anda. Mereka juga dalam masa yang sama akan menghargai barang-barang kesayangan anda. Elakkan daripada membuang barang kesayangan mereka walaupun sudah rosak. Mintalah kebenaran mereka sebelum berbuat demikian.

19) Janganlah membiarkan anak-anak anda tidur tanpa ciuman selamat malam,

20) Terimalah yang kadangkala anda bukanlah ibubapa yang sempurna. Ini akan mengurangkan stress menjadi ibu bapa.

21) Jangan selalu membawa bebanan kerja pejabat ke rumah. Anak-anak akan belajar bahawa kerja pejabat selalunya lebih penting daripada keluarga.

22) Anak menangis untuk melegakan keresahan mereka tetapi kadangkala cuma untuk sound effect sahaja. Bagaimanapun dengarilah mereka, dua puluh tahun dari sekarang anda pula yang akan menangis apabila rumah mula terasa sunyi. Anak-anak anda mula sibuk mendengar tangisan anak mereka sendiri.
“Anak- Anak ibarat kain putih. Ibu bapa lah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani atau majusi”

Wednesday, 5 December 2012

3D & 4D Scan Little Boy

Harap sangat2 aku blh bt scan 3d & 4d ni nt kalaw aku preggy lg... hahahaha
berangan... sbnaqnya aku rasa cm xdan nak tgk aleesya jd baby, sat ja dia dah bertukaq jadi kanak-kanak plak... Hurmmm... Ai, nak preggy lg ka??? Kihkihkih... 

video

Bestnya dapat tgk baby dalam per0t d0k gerak2 cmnie....

video

Aku bukan xmaw jd mak buy0ng lg, best2 sngat2... SERIUS BEST!! time pantang lagi la best! Smua org layan cm princess... Kikiki.. Bajet mcm aku cinderella... :) Huhuhu... Best! tp aku malaih ar tang nak kena b'jaga malam... Hahaha... Xtaw ar bila nak preggy lg.. rasa cm tak0t aleesya xcukup kasih sayang pn ada.. 


TQ Ruby Ed0ra a.k.a Rabiatun Hasni sbb sudi share dgn aku...
Sob s0b s0b... :'( terharu...

Tuesday, 4 December 2012

Aleesya Yang Steady.




Kikiki.... Bajet cun xsangga dah... 
isap puting plak...
sep0il ar adek nih.... 
bangun tid0q awai, mandi kemain lagi siap2...
lepas teman kami smyang subuh dia d0k wat manja...
rupa2nya nak b0dek papa ajak pegi bekpes dkt Mekdi... 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...